Lindansare på Galenskapens Cirkus

Vi jobbar på samma cirkus, jag och hon, båda fast anställda, och har varit anställda länge. Vi kommer aldrig att LAS-as ut från Cirkusen, det är många som kommit in efter oss.  Vi jobbar som lindanserskor, vi har samma jobb men lite olika stil på hur vi utför det. Vi är ett rätt snyggt par, lite Helan och Halvan i lindansarformat.

Jag har just nu tjänstledigt från Galenskapens Cirkus, just nu jobbar hon övertid och är nära att bli utbränd. Jag är tjänstledig.

Vi har båda som livsuppgift att balansera på den där smala linan, hålla balansen, dansa lite snyggt och hålla minen på Galenskapens Cirkus. Ingen av oss förstår varför vi hamnade just här, men vi gör båda ett bra jobb, men jag måste säga att hon har en tumme med Cirkusdirektören och gör det lite bättre än jag - även om ingen vet vad som är bra och dåligt på Galenskapens Cirkus. Den är lite tvärtom.  Jag klantar ofta till det, trillar t.om ner mellan varven och får straffrunda som popcorn-Clown. Det brukar ta lite tid innan jag tar mig upp på linan igen, och jag brukar ofta trilla ner rakt i knät på nån fet tant utanför manegen, som kräver skadestånd. Men jag kommer alltid tillbaka till linan, även om vägen är krokig.

Hon är en imponerande lindanserska  - jag kan inte säga annat. Jag har alltid tyckt att hon dansar på den där linan imponerande snyggt, har prydligt på sitt rum och har alltid frillan på rätt plats. När hon tappar balansen så landar hon alltid rätt, på nåt sätt. Ibland vrickar hon foten lite, men eftersom hon har huvudet på skaft, så märker ingen nåt, utan hon tar sig en snus som ingen ser och jobbar vidare. Hon har aldrig varit popcorn-Clown, än... Jag imponeras av hennes förmåga att hålla sig ovanför ytan. Jag sjunker, drunknar och dör mellan varven. Och får vara popcorn-Clown. Det får aldrig hon. Men jag vet. Jag vet att hon blir yr ibland, inte alltid har foten på rätt plats och vacklar på linan, och det gör henne mänsklig.

Vi är ändå dem enda två som jag känner till som är självklara på Galenskapens Cirkus. Där jobbar vi, där lever vi. Vi kommer alltid att ha en plats på cirkusen, även om vi ibland låtsas att vi vill jobba med annat. Vi vill vackla på linan, och ibland trilla ner i sågspånet. Det är det som är livet.

Vill ni bli anställda på Galenskapens Cirkus kräver det dock en lång historia av ups- and downs, grubblerier och framför allt, en massa, massa strul. Dokumenterat. Annars kommer du inte in. Du kan fråga oss om råd.

Vi tar mot spontana ansökningar när som helst.




Kommentarer
Postat av: Malin G

haha..grymt bra skrivet...bland det bästa jag läst faktiskt...

2009-06-03 @ 10:12:55
Postat av: Malin G

Jag ska fan skriva ut och hänga upp på väggen..:)

2009-06-03 @ 15:02:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0