Det här med att betala för saker...

Jag tycker nog att det mesta går att köpa. Har du pengar, kan du också underlätta livet. Det är kanske tveksamt huruvida man kan köpa kärlek och gemenskap, okej, men i övrigt är jag nog helt säker på att det mesta går att köpa. Har du pengar, så vinner du.

Så - således tycker jag också att man kan reda ut begreppen med det här att köpa. En pant, till exempel - är nåt man lägger som säkerhet, om man skulle skita i att betala för sig, eller dra med varan som man pantat för. Det ska alltså vara värt ungefär lika mycket som det man har pantat för. En pant. Alla förstår poängen.

Utom gamla människor. De förstår inte poängen med pant. För, i en affär, så lägger du en pant - en femkrona eller en tiokrona - i vagnslåset på kundvagnen för att få ta loss den och använda den. Lämnar du den på avsedd plats, så får du också din slant åter. Gör du inte det, får du ingen slant. Enkelt. Men inte för alla.

Jag lämnar aldrig tillbaka vagnen. Jag tycker det är värt fem kronor att inte behöva gå in i affären igen, efter att man släpat ut ungar, varukassar och sig själv. Jag vill  bara åka hem. Med en bebis och en med brutet ben, har man liksom fått nog vid slutet av handlingen. Så - jag lämnar vagnen i mitten av parkeringen, där den inte står ivägen för nån, och sätter mig i bilen.

Brevid mig kommer en pensionist. En gammal sur gubbe. Stirrar på mig i bilen. Jag stirrar tillbaka. Han pekar på vagnen som en tillrättavisning. Jag - fortfarande naiv efter många års klavertramp - mimar "låt den vara, det är okej", som om han var rädd att jag skulle förlora min slant. Jag ler. Det gör inte han. Han slår på motorhuven och pekar igen. "Lämna tillbaka vagnen" skriker han. Fortfarande naiv, säger jag "det är okej, jag tar smällen", varvid han åter igen stampar i marken, och pekar med hela handen mot vagnen. Observera att den absolut inte står ivägen för nån.

Jag lackar ur fullständigt och tutar så att hörapparaten bokstavligt flyger ur huvet på karln. Länge. Seriöst,  han drog ut den ur örat. Jag ler, och pekar finger, och åker från parkeringen från Konsum. 

Pant = du kan lämna vagnen på parkeringen, för du har betalt för risken att det ska hända. Jag skiter i allt annat.  

Gubbjävel.

 

Kommentarer
Postat av: Linda

bra gjort Kicki! Undrar om det va samma gubbe som höll på att köra över mig och en till vid övergångsstället, vi gick ut i vägen, han stannade först, när vi kommit halvvägs på övergångsstället gasar han och börjar köra mot oss. Jag blänger på han och skakar på huvet.

2009-11-06 @ 19:26:00
Postat av: Tna

Hahaha stört skönt kicki ;-)

2009-11-07 @ 11:53:25
Postat av: Fia

DU ÄR SÅ JÄVLA BÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rock on snygging. // Kram

2009-11-07 @ 15:08:05
Postat av: Ann-Christin

Är det inte därför man har pant, så någon som behöver en 5 eller tia mer kan tjäna en slant :)

2009-11-08 @ 07:20:19
Postat av: Malin G

Haha...du är grym...

2009-11-08 @ 13:27:52
Postat av: emma

haha! den där tänker jag härma, fast på IKEA så behöver man ju inte lämna några mynt i pant. gäller då Kicki-regeln?

2009-11-08 @ 21:36:43
URL: http://www.tryhandleme.blogspot.com
Postat av: Kicki x2

Hahahahhahah åh du förgyller verkligen min dag! :)

2009-11-10 @ 10:53:56
Postat av: Bloggföljare...

Måste säga... du är bara så skön!!

Dina kommentarer och utlägg, jag tror de träffar de flesta av oss som följer din blogg. :)



Bara forsätt att vara den du är....

2009-11-24 @ 01:10:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0