Nu var det länge sedan - igen

Nu var det länge sedan IGEN som jag skrev. Bloggen har varit uppe på debatt på för många håll och kanter så jag ger faktiskt snart upp. SAmtidigt som jag gillar att ha många läsare så skrämmer det både mig och andra hur mycket spekulation det skapar.

Nog om detta. Min spaning idag ligger på hur jävla otrevliga folk på servicejobb har blivit. Jag menar flygbolagspersonal, telefonbokningar, taxitelefonister osv. "På min tid" (jag jobbade ju många år med att serva folk) var det nästan som ledstjärna att hålla ett järnleende och nästan göra lite mer än man behövde. Bra service var jätteviktigt.

Exempel - ringde för ett tag sedan ett flygbolag och undrade om jag behövde något mer än det sms som jag hade fått som bekräftelse på min resa, som jag skulle ta. Jag hade nämligen fått ett mail om att "skriv ut dina resehandlingar" och jag hade ingen skrivare där jag var då. Jag ringer flybolag x.

- Hej, jag undrar bla bla vla.... säger jag

Hon i telefonen

- Hahaha, står det nåt annat på bekräftelsen eller ? 

Jag

- Nja, det är lite otydligt vad som gäller

Hon

- hahaha, ja, men ta med din din lilla telefon du, så kommer du nog med. Hej då.

VA ??????????????? Jag ville dubbelkolla hur man "gjorde" - har aldrig flugit med det bolaget förr och i största mening har jag bara hört skit, men det var superbilligt med tanke på var jag skulle. 

En gång ville jag ha en taxi -  Det var tidig kväll i staden långt borta, och det snöar som fan. Tycker dem. Inte jag. Men det är väl en viss kulturskillnad. Nåja, jag ringer Taxibolag x

- Hej, jag heter balblabala och vill ha en taxi till "vad huset heter"(på ett område som är mycket känt)

Hon

- Det räcker inte (på brölande skånska), jag måste ha en exakt adress.

Jag

- Jadu, det har jag nog inte, men det är ju "vad huset heter" på "det området som är känt i stan".

Hon

- Återkom när du har en exakt adress.

KLICK.

HON LA PÅ !!!!!!!!!!!!! Jag ringde nummerupplysningen för att försöka ta reda på va fan jag var på för adress, och mötte världens trevligaste på 118 118. Men så blir det ju 150 kr i avgift för att man får en uppgift också.....

På ett hotell, en gång när jag inte hade nån lust att gå ner och ta ett glas vin utan lite roomservice hade väl varit toppen. Men jag hittar ingen meny på roomservice på detta extremt stora och kända hotell i denna stad. Jag ringer repan för att kolla om jag kan få en roomservice meny:

- Hej ! Tror du att du kan koppla mig till restaurangen så jagkan beställa roomservice, eller du kanske vet vad som finns på menyn ?

Hon

- Det kan jag tala om för dig, att om du inte hittar en meny på rummet, så har vi ju ingen roomservice. Det är väl ganska självklart. Det borde även du förstå.

Jag

 - *chockad*, okej. Hej då.


Vat fan tog servicen vägen, den där vänliga rösten som talade om för mig att det räckte med mitt sms, eller att jag kan hjälpa dig att ta fram adressen, och med en taxi eller att den som vänligt kunde tala om för mig att det inte finns roomservice.

Mycket har ändrats under 2000-talet sedan man var där själv. Jag har ingen aning vad det beror på, men jag tycker ialla fall inte att det är nån bra grej. Kanske en storstadsgrej, men ändå.

Uselt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0