Rykten

Det här med rykte är nåt jag funderar över ofta. Vad har man för "rykte" och va fan spelar det egentligen nån roll ?

Njao, jag tror nog att det gör det. Eller det finns ialla fall konsekvenser av rykten. Ibland bra, men för det mesta dåliga. Att man är dryg och överlägsen, t.ex är ett rykte om inte är så bra när man söker jobb på en liten ort. Tvärtom. Det är tragiskt men sant, man får inte ens en chans. På små ställen kan det t.om komma till nackdel nåt man gjort på högstadiet. Makabert. Det händer ju mycket med personer mellan varven.

När jag bodde i Umeå, gick under en period ett rykte om att jag var stenrik. Allt började, tror jag, med att jag hade pappas supertrimmade, nya röda Toyota Celica under en period på gymnasiet. Det snackades om bilen, och att min pappa hade köpt den till mig som "förstabil". Sedan att vi hade en enorm villa mitt i Hemavan och en ännu större villa i Norrfällsviken, och att min pappa drev ett mångmiljonföretag. Man kan väl säga att det är något överdrivet minst sagt. Lite lätt måttat åt fel håll kan man säga.

När det ryktet gick blev jag plötsligt rätt populär bland killarna. Jag tror nämligen inte att det var min fantastiska kropp eller min otroligt charmiga look som en del gånger talade. En av min och Malins gemensamma ex (jo...faktiskt) som inte var så intelligent, talade nämligen om det. Att jag var rikast och därför bäst. Man kan väl säga att Malin var kanske tusen gånger rikare, men det där ryktet, jag säger bara det. Att man är populär för pengar ser man väl inte minst på grund av alla gamla rika män som har unga snygga tjejer. Jag känner en rätt väl.... Jag tycker det är rent tragiskt faktiskt.

När jag flyttade till Kramfors gick samma rykte. Att jag dessutom hade betalat mitt hus för över en mille, så där bara direkt utan lån. Att jag cashade lös bilar, grejor, you name it. Att jag dessutom kom med ett barn som "Pelle var tvungen att ta hand om" i denna själviska Viklund. Stackars Pelle, va? Sedemera startade vi dessutom ett företag tillsammans som går väldigt bra, som är busenkel att ta hand om. Inte bra. Rik.

Jag hör ofta rykten om folk som snackar skit, sällan dem som pratar bra. Själv försöker jag att inte prata alls. Jag kan prata om folk jag känner, men det har jag ofta redan sagt till dem. Så det är sällan någon hemlis. Men nyligen fick jag reda på, genom en rak fråga, att ett rykte faktiskt inte var ett uns sant. Den här personen tyckte inte alls illa om mig, tvärtom. Och då undrar jag - vad i hela friden kommer detta ifrån?. Personen som sa detta till mig, är någon jag känner rätt väl, och den personen som skulle ha sagt det har aldrig gjort det. Vem ljuger ? Varför säger man nåt sånt egentligen ? Jag fattar ingenting. Vill man trycka ner sina vänner genom att säga att någon annan tycker att man är överlägsen och nedlåtande för att man kanske tycker det själv ? På så sätt sprider sig ett annat rykte. Inte för att jag egentligen bryr mig, men det är så synd på människor som faktiskt egentligen vill en väl och verkar vara fart och fläkt på, som man trott går omkring och snackar skit.

Men - man kan väl säga att om alla rykten stämde skulle jag nog vara rätt nöjd. Om jag var rik, obotlig charmig, överlägsen och nedlåtande borde det tyda på att jag kan köpa vad jag vill och dessutom tycker att jag själv är så supersmart att jag kan trycka till andra.

Sanningen är att jag tycker att lån är lönsamma = mindre skatt. Jag har många lån.

Jag har inga hus nånstans förutom i Kramfors = lån.

Jag har ingen förmögenhet = jag investerar i mina egna knäppa idéer. Aldrig pengar på banken.

Min mamma och pappa har timrat upp ett gammalt torp 3 mil utanför Hemavan, och hållit på i nästan 30 år. Det är ett stort fint hus nu, men det har tagit tid att bygga. Det äger inte jag.

Samma päron har en liten jäkla stuga, byggd av en byggbarack på 40-talet. Den ligger på inget sätt i Norrfällsviken utan i Sörleviken, på skuggsidan i Kåsta. Var är det, tänker du då ? Ja, det säger väl allt.

Jag köpte ett dyrt hus för att slippa renovera = lat.

Jag fick börja från absoluta botten när jag började som civilekonom = ej så smart.

Jag gör dessutom gång på gång, olika grodor som verkligen kan ifrågasätta saker = för impulsiv.

Så - sprida gärna rykten, kanske nån tror att jag är perfekt på det sättet = najs.

Jag provocerar,  är rik, smart och kul. Så är det bara.

Så följ mina tips:


1. Utnyttja statliga subventioner. Identifiera var staten plöjer ner stödpengar nu och i framtiden - kanske finns pengar att tjäna på miljövänliga bränslen eller att vi bor i glesbygd i EU-mått?

2. Arv. En säker väg till de stora pengarna för några få. Men för stora flertalet är det inte så, de äldre lever dessutom allt längre liv och lägger pengarna på att höja sin egen livskvalitet.

3. Låna till stora investeringar. Riskfyllt, men man kan tjäna stora pengar på att investera med liten egen insats och stor lånedel - förutsatt att räntorna är gynnsamma och prisutvecklingen på det man köper är tillräckligt god. Exempel: Om du köper hus med 20 procent egen insats och priset stiger 10 procent har du nått 50 procent i avkastning. Är insatsen 3 procent blir avkastningen på investeringen 333 procent.

4. Fixa en hävstång. Så kallad hävstång på sina investeringar kan man nå på annat sätt än genom lån (se punkten ovan). Här är ett exempel om du driver företag: En teaterföreställning kan bara locka några hundra i publik och måste dessutom sättas upp varje kväll för att fortsätta generera intäkter. Spelar du i stället in en film kan du visa den för en publik världen över under lång tid - en investering med god hävstång. Gäller exempelvis affärsidéer på nätet.

5. Utnyttja bra ideer - som inte nödvändigtvis är dina egna. Man måste inte vara först med en affärsidé för att tjäna pengar på den. Du har knappast hört talas om Seattle Computer Works - bolaget som Microsoftgrundaren Bill Gates köpte 1980. Eller Sun Tans solotek....

6. Ät små skivor av väldigt stora kakor. Det går att tjäna stora pengar på små avgifter - när man jobbar med jättelika transaktioner. Så går det exempelvis till när finansmäklarfirmor tjänar grova pengar trots att de bara tar exempelvis 0,1 procent av beloppet när de hanterar en företagsaffär.

7. Utnyttja karteller och monopol. Kan du uppnå en ställning där du är mer eller mindre ensam på din marknad kan du göra stora pengar på ditt företag.

8. Sälj drömmar. En vanlig strategi för fifflare, men kan också vara helt lagligt. Exempel: Att locka investerare till ett företag som jagar guldfyndigheter.

9. Utnyttja beroenden och fåfänga. Något som exempelvis kaffe- och tobaksindustrierna gjort med stor framgång. Och solotek.....eller nagelfixare. Alla är fåfänga på nåt sätt.

10. Tjäna pengar på lycksökarna. Du kan bli rikare på att sälja hackor och spadar till guldletarna än att leta själva guldet.

11. Få betalt av någon annan än betalaren. Företagsledare är exempelvis ganska generösa med bonusar till hjälpsamma konsulter - det är ju inte vd:ns egen plånbok som blir tunnare.

Good Luck.






Kommentarer
Postat av: Fia

Love u gumman, du är BÄST ...... men det vet du ju redan. Kram

2010-01-09 @ 11:05:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0