Vad händer efter 30 ?

Vad är det egentligen som händer med hormonerna och kroppen efter man fyllt 30 ?

Är det ett magiskt trollslag som gör att man plötsligt får ett skinn som går att dra utanför benet. Det sitter liksom inte riktigt fast längre. I värsta fall, om man går ner i vikt som jag har gjort. blir det som en flabbrig kostym som sitter liksom lite utanpå resten av kroppen. Jag skulle idag lätt, så här 4 månader efter min förlossning kunna gömma en hel familj under mitt skinn på magen.

Är det nån form av trollformel eller förbannelse från nån tjej vars kille man snodde i 20-årsåldern som gör att man nu måste raka tamefan hela kroppen från behåring, och inte bara raka sig under armarna eller lite på smalbenen. Upp till knäna räckte minsann förr. Inte längre, jag börjar seriöst se ut som en modern version av Pomperipossa, hår på hakan, hår bakom låren, bikinilinjen är som Amazonas och under armarna är det inte bara hår längre, utan dessutom en mörkaktig ton i huden. Och håret på huvudet, ja, det är ju så klart mer grått än nåt annat.

Och vad i helvete har jag gjort för att förtjäna att få hudförändringar. Min farmor hade en stor hudflik på ena ögonlocket. Jag tyckte det där var onaskeligt äckligt när jag var liten och tänkte att sånt kanske man får när man är 200 år, som farmor var. Eller nåt. Jag börjar få en egen. Jag säger bara det. Under armarna är det som sagt nån mörkare ton, och dessutom har jag börjat få pormaskar som är svarta som natta. Jag trodde det hörde till tonåren ?

Så, medan jag rycker mina hakhår, färgar min  gråa utväxt och filar på hur jag ska uppfinna en maskin som på ett ögonblick tar bort både hudförändringar och kroppsbehårig - så njuter jag av att inte längre vara 20 år, fundera över vad som är meningen med livet och vara orolig att gräset är grönare i nåt annat land, eller i nån annans famn.

Man får väl stå ut med det här då.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0