Inredning

Jag läser mycket inredningstidningar. Är väldigt intresserad av inredning, även om man inte kan tro det när man kommer in här, eller ja, jag vet inte.

Hur som helst, så imponeras jag alltid över Hemma Hos reportage. Hos trendiga familjer, som har koll på läget. Det beskrivs alltid som att de noga valt ut olika saker, som alltid står på rätt plats. På nån exklusiv auktion, eller loppmarknad, har dem hittat en tokdyr tavla, som de har på bästa stället, nån trendig säng, nåt exklusivt bord. Det beskrivs alltid så himla tillrättalagt.

Jag är allt annat än tillrättalagd. Jag hittar saker här och där - har ljusstakar från Dollar Store och samtidigt grymma tygtryck och gardiner i Mari Mekko. Ibland flyttar möblerna sig  - är lika rastlös över inredningen som i allt annat. Jag tycker alltid att det är rörigt, och funderar ibland hur dessa Hemma Hos-familjer klarar av att vara så konsekventa och vara så trendiga.

Tills jag kom på det. Det är bara en skrivkonst det handlar om. Inget annat. Den som skrivit det har ju skrivit så man ska tro att allt är så  - alltid.

Jag kan ta vårt sovrum som exempel. Vi har en vit säng från IKEA, min gamla spjälsäng och böcker i en bokhylla, och nån tavla.

Om jag då beskriver det så här:

"I sovrummet möts man av en stor, vit säng som lyses upp av en lampa som Kicki hittat hemma hos sina föräldrar, som hon har haft i många år. Många böcker i bokhyllan tyder på att rummet används som avkoppling, och böckerna är noggrant utvalda genom åren och bidrar till en varm känsla. Med en sval genomskinlig gardin och dekorationer i fönstret i Shabby Chic modell från Village, känns rummet välkomnande. På garderoben hänger klädkrok från House Doctor. Brevid sängen finns lille Puttes spjälsäng, en säng som sparats i snart 40 år, och som Kicki och hennes storebror också sovit i, som är välbehållen sedan dess. Ovanför sängen finns en vit hylla från IKEA med texten KÄRLEK i träbokstäver, som står löst som dekoration och rubrik för vad sängen symboliserar. Över sängen hänger egen konst, som Kicki skapade när hon var gravid, i form av hjärtan formade med sprayfärg. Nedanför sängen finns en mjuk glittrande ryamatta i svart, och på var sida om sängen en praktisk korg, likt cykelkorg, köpt på Designtorget. Sängkläder Unikko från Mari Mekko"

Det låter helvetes tillrättalagt. I själva verket, så har vi kläder på golvet, hyllan är dammig och sängen har hängt med av en slump, den fungerar för våra barn också. Gardinstängerna saknar slut, och ser lite halvtrista ut, och jag vete tusan vad som finns under sängen. I hörnet vid bokhyllan finns en hög av Pelles kläder - han har nämligen ingen aning om hur man stoppar in kläder i en garderob, och jag har gett mig fan på att inte göra det.

Så där har vi det. Det är skrivandet det handlar om. Jag kan släppa min designångest och gå vidare i min egen stil och skapande. Livet är toppen med dessa uppenbarelser.

Man lär sig nåt nytt - varje dag.


Kommentarer
Postat av: ma

så himla skönt...ditt sovrum är lika designat som mitt...jag diggar dej, kollar din blogg.

känns som om vi var kompisar fast jag är 25 år äldre än du!!!

2010-07-24 @ 20:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0