Sömn

Under en period av livet sägs det att man är konstant trött. Under småbarnstiden. Problemet är att jag är alltid trött, och jag kan nästan säga vilket år som det startade. När jag började gymnasiet kan man säga att det började - jag minns när jag kom hem med bussen från Lycksele, åt mat och sedan dog vid kl 7. Helt sjukt för en 16-åring att lägga sig då. Jag har haft problem hela livet med olika partners över att jag helst somnar kl 21. Vem fan hinner nåt fram tills dess. Pelle och jag har aldrig haft nån diskussion om detta, men ändå. Jag kan aldrig se ett program på tv som räcker till kl 23 utan att vakna med nåt som liknar en baksmälla dagen efter. Jag sover ofta på dagarna - när Zebaztian var liten, var det min enda vakna tanke. När ska jag få sova ?

Jag har lärt mig leva med denna trötthet. Det är jobbigt, men jag har på nåt sätt tänkt mig förbi den. Jag har ingen aning om varför det är så, men jag kan nog säga lätt att jag inte är lite trött så där, jag är sjukligt trött. Tidigare har man sagt att det är p.ga övervikt, sedan jobb, sedan stress. Ja, jag har provat alla metoder som finns, och är ändå sjukligt trött. Jag hade paus ett år från tröttheten och det var 1995 - i övrigt det roligaste året i mitt liv, kanske var det därför ?

Jag har läst mig till att trötthet kan framkalla depression. Det tror jag verkligen kan vara sant. När jag hela tiden är så trött, krävs det verkligen en positiv tanke för att kunnajobba vidare. Kunna ha tusen projekt i luften och handskas med en familj med barn. Säga vad man vill, men nog är det kvinnor som roddar en familj utan tvekan. Jag tror också att en av anledningarna till att jag är trött är att jag uppfattar precis allt.  Nu menar jag allt. Pelle brukar säga att jag är så jävla nyfiken, men tvärtom. Jag är förmodligen den som är minst nyfiken - jag råkar bara uppfatta allt. Jag snappar upp allt och kan inte sålla. Allt ska gå igenom mitt huvud och sedan funderas på. Lösas. Uppfinna. Göra. Kanske är det därför jag är trött. Jag tror möjligen att mamma kan ha samma syndrom för hon är också alltid trött.

Men det kanske ialla fall finns en förklaring till varför jag är med på allt, gör allt och grejar med tusen saker samtidigt. Kanske har jag tusen projekt helt enkelt för att inte somna?

Time will tell. Jag kommer att dö med en mobiltelefon mot örat och en dator över nacken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0