Matkorgen

En av dem konstigaste saker som jag har för mig, är att jag studerar folks matkorgar, och matvagnar i kassakön på mataffärer. Vad tycker folk och mat och att handla egentligen ??? För mig är det höjdpunkten på veckan - jag drömmer mig bort bland recept och burkar. Står bland den utländska maten och funderar över om jag inte kan få komma hem till nån iransk familj och äta nån gång. Köper Oreos och tror att jag är amerikan. Öppnar förpackningen och tar ett kex innan jag betalat - som dem gör i tv-serier.  Jag får dessutom för mig att jag kan lista ut hur folk lever, hur man mår och hur man agerar i vardagen när man studerar vad man har i sin matkorg. Konstigt kanske, men det intresserar mig på ett sätt.

En sak som jag observerat sedan jag flyttade till Kramfors, är rent generellt att folk på "landsbygden" äter mera "gammal" mat än i stan. Nu menar jag så klart inte gammal i den bemärkelsen att man äter möglig mat, utan mera gammeldags mat. Många äter fläsk och löksås, sill, pölsa, kalops och sånt. I stan finns det oftare indisk, thailändsk mat, och kanske en och annan kryddig korv, några exotiska ris-sorter, delikatesser från charken eller sånt. I Kramfors handlar man "riktig" mat, som man säger. Det speglar sig också när vi äter hemma - Pelle är inte så förtjust i utländska kryddningar, klassiskt ska det vara.

När jag ser en del så blir man faktiskt ledsen. Man ser någon grå, trist, medelålders kvinna eller man, styrandes på sin vagn i sakta mak. I korgen ligger frysta färdigrätter, en godispåse och en veckotidning, blandat med en liter mjölk och hårdbröd. Det känns så ensamt och deprimerande. Att värma mat i mikron, som totalt saknar näringsvärde, och sitta själv och läsa veckotidning. Jag inbillar mig att mjölken hinner bli dålig innan man druckit upp den enda liter man köpte och att man är urbota trött på att sitta själv.

Efter dem kommer den smällfeta familjen med skrikiga barn. I korgen ligger glass, coca-cola, och sockerflingor. Inte en grönsak så långt ögat kan nå. Här försöker man inte ens. Toppen av berget kommer när man köper en limpa cigg. Alla ser trötta ut. Jag lovar att det sitter en skitig hund i deras bagage, på en rutten volvo. Ingen har jobb, och egentligen borde man äta billig löksoppa dagarna igenom för att minska både mage och plånboksutfall. Men nä, fet, dum och ingen bryr sig om att barnet mobbas i skolan och inte orkar ta trappan upp till parkeringen fastän man är 8 år. Förvisso borde han inte mobbas för sin vikt, det är ju helt fel, men han kanske vill leva till han är 40 ialla fall.

Sedan kommer nån ranglig topp-pingla. Här har man mini-mjölk, minismör, nåt grovt bröd och nån gurka. Barnet som kommer efter är litet och magert. Han får mini-mjölk hemma och växer inte. Han får hänga med som ett banan-skal på mammas idéer. Fanskapet tror att mini-mjölk är bra och att ungar blir feta av att fika. Man har lust att putta ner henne från en klippa. Ättestupan nästa.

Sedan kommer jag. Vilken kategori jag tillhör kan man knappast veta. Jag köper ialla fall fet mjölk, fet fil och riktig grädde. Jag tror att man måste få en hjärna när man är liten, och fett i kroppen för att smörja lederna. Särskilt för barn. Jag får order av min kock-man att köpa särskilda kryddor och fonder, annars duger det inte. Jag lagar nämligen inte särskilt mycket mat själv, ändå är det jag som handlar. Sedan köper jag mycket färska saker. jag använder dem inte alltid och dem ruttnar bort i kylskåpet, men jag har fått för mig att mans ka göra det. Jag toppar vagnen med tio Järrendals limpor. För er som inte smakat Järrendals limpa, GÖR DET ! Det är världens godaste limpa - förutom Nordingrålimpan som inte görs längre. Femtielva mums-mumspaket och förtielva flingpaket i SpecialK och Havre Fras. Blöjor, shampo, ljus och ett pussel. Vällingpaket i bigpack. Glass. Glass. Glass. Åsså dem fiiiinaste bitarna av ryggbiffen. rostbiffen eller oxfilén toppad med en falukorv. Så - vem är jag ? Hur analyserar man min vagn ?

Jag är en som tror att jag är hälsosam ibland, men som gillar att det smakar bra. Jag är fast i en familj som aldrig står stilla, som alltid har femhundra människor här på mat. Vagnen är överfull. Jag ser lika chockad ut när jag ska betala vareviga gång. Folk tror förmodligen att jag har tio barn och inte två. Folk blir irriterad över att jag inte packar tillräckligt fort, och blir irriterad när dem bara kör på bandet och krossar mina mums-mums. Lika irriterad blir dem när jag ropar - OJ ! Jag glömde snuset och springer in i kön och roffar åt mig en snusdosa och tränger mig tillbaka igen.

Jag är strulet själv. Jag tror att jag hinner allt, och ska göra allt. Jag handlar för en armé, varvid hälften blir skräp. Jag är alltså en miljöbov också. Jag pratar för länge med folk i kön och märker inte att det är min tur. Folk blir irriterade över att jag har så mycket i vagnen när dem bara har sin frusna jävla mat. Jag köper till och med mina trosor på Konsum - Pierre Robert Lingerie - prova det !

Mataffären är mitt Mekka. Här finns allt. Man behöver inte H&M, Åhléns eller ICA Gourmet. Jag har Konsum - där hittar jag allt jag behöver.

Rock on Coop !!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, gud vad du skriver bra, brukar själv studera matvagnar och har väl ungefär samma åsikter som dig:)

2010-02-20 @ 08:19:00
Postat av: karin

Pierre Robert är underskattat!! Bra grejer!

2010-02-22 @ 14:26:17
Postat av: Victoria

Man ska äta och dricka riktigt = standard möjlk och grädde. Har aldrig fattat varaför det finns ett "lättare" alternativ - det är väl bara att späda med vatten om man är intresserad.

2010-02-23 @ 21:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0