Ny generation

Jag fyller år idag, 35 långa år har jag släpat runt på mig själv i olika former, tyngder och skavanker. Jag tycker fortfarande att jag ser ut som ca 25, och att istället dem som är 25 ser ut som snorungar. Att det inte finns några 25 åringar med grått hår, det bortser jag ifrån. Jag tycker jag är ungefär jämlik med min svägerskas sondotter Sara. Hon är i den åldern,  ca 20. Shit asså. Jag gick ju för fan på gymnasiet när hon föddes... Jag kanske inte är så ung ändå. Vrickat.

Jag började fundera på detta igen idag, när jag gick med barnvagnen med Zeb till skolan. Jag har observerat att det finns många unga snygga tjejer som jobbar med traktorer, grävskopor, lastbilar och sånt. Dem blir fler och fler verkar det som. Jag imponeras av detta, vilket också borde tyda på att jag börjar tillhöra den äldre generationen tjej. Det är nämligen så att dessa yrken var helt otänkbara på "min tid" för varenda tjej med självaktning. Att jobba med sånt gjorde man bara som man var lesbisk och såg ut som en kille. Man ingick inte i skaran av snygga brudar ialla fall. Köra lastbil ? Nää du. Min pappa försökte en gång i tiden att få mig att köra folkrace. Nåt mer otänkbart fanns inte - så makalöst töntigt. Idag tycker jag det är coolt. Idag kan man mycket väl jobba som grävmaskinist som tjej. Och dessutom vara betydligt coolare än en handfallen akademiker som jag själv. Som på min tid ansågs som hyfsat coolt. Things change.

Sånt här får en att inse att världen förändras snabbt rakt framför ens ögon. Utan att man ens märker det.


Bilden lånad från "Queen of the Road" Facebookgrp

Kommentarer
Postat av: Malin Z

Hmmm... Jag körde folkrace när jag gick på högstadiet/gymnasiet och jobbade med att bygga väg året efter studenten och studiestart i Uppsala... Betyder det att jag var töntig både då och nu, när jag idag nog får räkna mig till "akademiker"...?;-) Förövrigt så fick jag mina första grå när jag var typ 23, haha!

2010-05-05 @ 11:15:41
Postat av: Kicki

Jisses. Du kanske är båda. Töntig cool, som jag. HIII

2010-05-05 @ 11:31:28
URL: http://kixvix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0